Darmowa zachęta dla zwiedzających nie wymusza proporcji
Nieodpłatne usługi w ramach organizacji konferencji promujących muzeum są świadczone w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą.
Muzeum jest czynnym podatnikiem VAT, samorządową instytucją kultury. Statutowym celem jego działania jest m.in. ochrona i utrzymanie stanu historycznego zespołu zamkowo-parkowego w Łańcucie. Znaczna część organizowanych przedsięwzięć ma charakter odpłatny. Tylko niewielka część podejmowana jest nieodpłatnie w celach promocyjnych i marketingowych. Muzeum prowadzi działalność wykonując czynności opodatkowane oraz zwolnione. Bierze także udział w przygotowaniu konferencji – jako ich organizator lub współorganizator – bezpłatnie udostępniając sale na potrzeby konferencji. W ocenie muzeum całość podejmowanych działań pozostaje w sferze opodatkowania VAT. Poszczególne obszary, w których działa, są ze sobą powiązane i bezpośrednio, bądź pośrednio, służą działalności odpłatnej. Wszystkie bowiem zmierzają do zwiększenia wśród odbiorców zainteresowania muzeum, którzy ostatecznie skorzystają z odpłatnej oferty.
Muzeum postanowiło się jednak upewnić, czy od 1 stycznia 2016 r. nieodpłatne świadczenie usług nie powinno być traktowane jako „działalność inna niż działalność gospodarcza", z koniecznością stosowania proporcji z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Samo uważało, że nie ma takiej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta